mr&mrsdu1

Saturday, March 21, 2009

++moral story++


(gambar hiasan)

i was thinking of this thing on Thursday. When i still didn't slept at 5 in da morning. Still watching Charmed season 2. (mungkin sebab neslo yang enak aku buat tuh, aku tak boleh tido) aku ingat nak tido, aku tengok jam dah pukul 5.30. tengok kat kalendar yani kul 6 dah masuk subuh. so tunggu la lagi. lepas solat baru aku tido(in budget jadik contoh yang baik:n3sl0_10:).still can't close my eyes. aku pon mula la berfikir.(sazo ni balik ke tak.nak selak pintu, nanti dia balik pulak:n3sl0_23:)

what was i thinking that time?? hmm. semua cerita yang di hasilkan dalam dunia kita ni (sama ada best atau tak) ada moral value sendiri yang ingin disampaikan kepada penonton. and i think the 1 that i watching everyday now is giving something for me to learn.not that i have to fight the demons or warlocks like The Charmed Ones:soldier_49:.(in tengok cerita ni sampai mimpi jadi 1 of them:n3s_07:) .apa yang aku nampak setiap kali mereka selesaikan masalah mereka adalah dengan cara yang sama .even they have to deal with different problems every episode.

apa yang aku belajar.i don't have to push around. be calm. everything has to be settle one by one. i can't forced all things together. relax and let it be as the faith is goes. biarkan. jangan paksa2. jangan sedih2. jangan serabut.:n3s_83: think positive n rational. i only have to work on how to get out of the troubles as much as i can.

bila kita serabut:n3sl0_27:, kita tak boleh fikir dengan tenang dan betul. we might do or say something we should not to. kita mungkin akan mengeluarkan kata2 kesat. marah orang tak sepatut nya kena marah. buat keputusan yang salah.

bila kita sedih pulak:n3s_23:, kita hanya akan gunakan emosi yang sedih tu untuk berfikir. kita akan salah kan diri sendiri for what had happen. sama jugak macam tadi, kita tak boleh fikir dengan rational.

semalam aku bercakap dengan nuar(kawan yin yang lebih tua dari yin dan lebih senget dari yin:n3sl0_21:) what he asked me to do is to hold on his words:n3sl0_65:. it was a little bit like this..
"bila kita dalam sesuatu situasi, kita tenang kan diri kita dulu, kemudian baru fikirkan jalan penyelesaian nya. kita tak perlu marah atau sedih. sekali lagi, wuduk amat membantu"
aku setuju sangat dengan dia:n3sl0_19:. wuduk, solat, Al-Quran boleh membantu kita menenangkan hati.(in try to make this sentence well so it will not wrongly understand:n3sl0_71:)

i would like to thank to all these. it's help me alot. now i'm more relax and peace.

that's all for today.
i'm going back to my parent's home tonight.
coming back here tomorrow or the day after tomorrow.
keep our life happy and meaningfull.
mon2 once says this to me
"kita hidup di dunia yang bertuah"
so, live ur life

p/s:what ever you do, solat jangan lupa. ingatan untuk saya dan semua rakan

2 comments:

Akmar Anuar said...

entry ni banyak nasihat, bersesuaian dengan tajuk dia.
baguslah utk bahan bacaan cik kema yang asyik buat salah ni.
thanks mrsDu1 for all those advices!!

mon2,kata2 ko pon hebat!
"kita hidup di dunia yang bertuah"

suki dess!!

mrsDu1(^-^) said...

welkam cik kema..
jgn ckp kita slalu wat salah..
kita kan manusia..
semua org wat silap..
we have to learn from our mistake..

ni utk peringatan n nasihat bersama..
mrsdu1 pon byk wat silap jugak
(sekali sekala jadik poyo cm sazo)

mon2 mmg ske wat kata2 yang hebat!!!
mon spm dlu bm ko brape beb??
tabik r!!!!